Børnebøger om hunde – Hvad vi faktisk lærer af dem
Min datter er seks år og elsker historier om hunde. Vi har læst hundredvis af børnebøger med hunde gennem årene, og nu hvor vi selv har hund er det interessant at se hvilke af bøgerne der faktisk afspejler virkeligheden og hvilke der bare er fantasier. Nogle af børnebøgerne har faktisk lært hende ting om ansvar og empati som jeg ikke kunne have lært hende på anden vis. Andre har givet hende helt urealistiske forventninger til hvordan hunde opfører sig.
Jeg tænker på alle de historier hvor hunden bare naturligt ved hvad den skal gøre, hvor den aldrig laver ballade, hvor alt bare er perfekt. Det er ikke sådan virkelige hunde er, og det skabte forvirring da vi fik vores egen hvalp. Min datter forventede at hunden bare ville være velopdragen fra dag ét fordi det var sådan i alle hendes bøger. Vi måtte have nogle samtaler om forskellen mellem historier og virkelighed, og det var faktisk en god læringsoplevelse i sig selv.
De realistiske historier giver bedre forståelse
Der er en bog vi læser igen og igen der hedder “Min første hvalp” hvor et barn får en hvalp og hvalpen laver alle de fejl virkelige hvalpe laver. Den bider, den tisser inde, den ødelægger ting, den gør ikke som den får besked om. Og så viser bogen hvordan familien træner hvalpen over tid. Det tog måneder i bogen. Det var så befriende fordi det matchede vores virkelighed. Min datter kunne pege på siden hvor hvalpen havde lavet det samme som vores hvalp havde gjort, og vi kunne snakke om hvordan vi håndterede det. Den bog har været guld værd.
Så er der alle de bøger hvor hunden bare er perfekt. De er fine som historier, men de skaber urealistiske forventninger. Min datter blev frustreret over at vores hund ikke var som hunden i bogen, og jeg måtte forklare at det var fordi historierne ikke var rigtige. Det lyder simpelt, men for et barn på fem år er det faktisk svært at forstå at bøger ikke viser virkeligheden. Det var en læringskurve for os begge.
Ansvar læres gennem historier
De bedste børnebøger om hunde viser at det er arbejde at have hund. At hunden skal luftes selvom det regner. At den skal fodres selvom du er træt. At det er dit ansvar at passe på den. Min datter har faktisk lært meget om ansvar gennem de bøger. Hun så karaktererne i bøgerne tage sig af deres hunde, og hun ville gøre det samme. Det gjorde overgangen til at have rigtig hund lidt lettere fordi konceptet ikke var helt nyt.
Der er en bog vi læser hvor et barn lover at gå tur med hunden hver dag, men så bliver det for koldt eller for kedelig, og barnet vil ikke mere. Og så bliver hunden trist. Det ramte hårdt fordi min datter havde lovet det samme, og vi havde haft de samme diskussioner. Bogen viste konsekvensen af ikke at holde sit løfte, og det gav os noget konkret at snakke om. Det var meget mere effektivt end bare at sige “du skal holde dit løfte” – hun kunne se det i historien og forstå det bedre.
Empati udvikles gennem hundehistorier
Bøger hvor historien er fortalt fra hundens perspektiv har lært min datter at tænke på hvordan hunden har det. Hvad hunden føler, hvad den har brug for, hvordan verden ser ud for hunden. Det har gjort hende mere opmærksom på vores egen hunds signaler. Hun lægger mærke til når hunden er træt, når den vil have ro, når den er glad. Det kom fra de bøger hvor vi læste om hvordan hunden oplevede verden. Nu siger hun ting som “Bella er træt nu, hun skal have fred” uden at jeg behøver at sige det. Det er empati hun har lært gennem historier.
De gavmilde løgne
Jeg elsker børnebøger, men de lyver nogle gange af pædagogiske grunde. Hunden i bogen finder altid hjem. Hunden bliver altid glad til sidst. Konflikten løses altid på 32 sider. Virkeligheden er mere kompliceret. Vores hund blev ikke velopdragen på en måned. Det tog et år. Og der er stadig dage hvor hun laver lort. Men jeg forstår hvorfor børnebøger forenkler. Børn har brug for håb og struktur. De kan ikke håndtere al kompleksiteten i virkeligheden endnu.
Så vi læser bøgerne, vi nyder historierne, men vi snakker også om hvordan virkeligheden er anderledes. Og faktisk tror jeg min datter lærer mere af at have både bøgerne og den rigtige hund end hvis hun kun havde det ene. Bøgerne giver hende en ramme, virkeligheden giver hende erfaring. Sammen giver det mening.
Inspiration til vores egen hund
Nogle af de ting vi har gjort med vores hund kom faktisk fra børnebøger. I en bog havde de trænet hunden til at apportere ved at gøre det til et spil. Vi prøvede det samme, og det virkede. I en anden bog havde de lavet en forhindringsbane i haven. Vi byggede vores egen simple version, og vores hund elsker den. Børnebøger er fuld af ideer til aktiviteter og træning, selvom de ofte er lidt forsimplede i hvordan hurtigt det går.
Samtalerne bøgerne starter
Det bedste ved børnebøger om hunde er faktisk ikke selve historierne. Det er samtalerne de starter. Vi læser om en hund der bliver væk, og min datter spørger “kan Bella også blive væk?” Og så snakker vi om sikkerhed, om hvorfor vi bruger snor, om hvad vi ville gøre hvis det skete. Bøgerne giver os indgange til vigtige samtaler på en måde der ikke føles som en lektie. Det er bare del af historien, og så snakker vi naturligt om det.
Hvad jeg ville anbefale
Find bøger der viser træning som en proces. Bøger hvor hunden ikke bare er perfekt, men hvor familien arbejder med hunden over tid. De bøger giver mere realistiske forventninger og lærer faktisk børn noget brugbart. Undgå bøger hvor hunden kan tale eller opfører sig som menneske – det forvirrer små børn mere end det hjælper. Og vælg bøger hvor børn har alderssvarende ansvar for hunden, ikke hvor de gør alt selv fordi det lærer urealistiske forventninger.
Men vigtigst: brug bøgerne som udgangspunkt for samtaler. Læs historien, men snakke også om hvordan jeres egen hund er anderledes. Det giver børn en bedre forståelse for både fantasier og virkelighed, og det styrker deres relation til jeres rigtige hund. Og hvis I har brug for hjælp til at træne jeres rigtige hund – ikke fantasihunden fra bøgerne – så kan Kaufmann’s
hjælpe med det praktiske. Bøgerne er dejlige, men virkeligheden kræver rigtig træning.